Poradna

Na tomto místě se dozvíte odpovědi na vaše nejčastější otázky týkající se knoflíkového akordeonu či učebnice, které můžete zasílat na e-mail: poradna@chromatika.cz
Na tyto dotazy odpovídá přímo autorka učebnice Jana Bezpalcová.

V předchozí odpovědi se zmiňujete o nástroji Delicia Sonorex 20, můžete prosím uvést jeho přesný rozsah?

Delicia Sonorex 20 je pětiřadový akordeon v C-systému s rozsahem malé f až a3, Sonorex 19 je obdobný nástroj s B-systémem, s rozsahem malé fis až h3. Oba nástroje mají 96 basů.

Nákresy přesného rozsahu a řazení knoflíků právě těchto dvou konkrétních akordeonů jsou použity v obou dílech učebnice pro kapitolu "Nákres diskantového hmatníku". Sonorex 20 vidíte na fotografiích v kapitole "Držení nástroje".

Obraciam sa na Vás so žiadosťou o informáciu. Hrávam na heligonku čo už pre mna začína byť rozsahovo a žánrovo obmedzený nástroj. Rozmýšľam že sa začnem učiť na gombíkovú harmoniku. Zháňam si teda na nete 5-radovú / 4-radovú. Nie je mi jasné nasledovné: v inzeráte je 5 radová gomb. harmonika, ktorá má 70 gombíkov - bola by uvedená harmonika vhodná na hru v zmysle Vášho prvého a druhého diela učebnice, resp. dostal by som sa časom k dajakým výrazným obmedzeniam v porovnaní s 87 gombíkovými?

Prohlédla jsem si Váš odkaz a ten akordeon vypadá pěkně, určitě je pro oba díly mé učebnice naprosto dostačující. Já sama mám kromě svého velkého koncertního akordeonu i jeden menší, na který hraji všechny možné žánry mimo vážnou hudbu, je to Delicia Sonorex 20 (v B-systému tomu odpovídá nástroj Sonorex 19), a ten má dokonce jen 66 knoflíků. Občas u něj postrádám pár tónů navíc směrem dolů, ale ty přesně Váš vyhlédnutý nástroj má (navíc má i hluboký rejstřík, kterým se dá přidat ještě jedna celá oktáva směrem dolů). Líbil by se i mně. Je to příjemná velikost a rozsah tak akorát.

Koupil jsem mojí paní Vaší učebnici, chtěla by se naučil hrát na akordeon po svém dědečkovi. Bohužel má trochu jiné řazení knoflíků na hmatníku a nějak se jí nedaří se trefit do popisu knoflíků z Vaší učebnice, má jich totiž trochu víc .. celkem 5 řad po 19. Mohu poprosit o pomoc s popisem tónů u jednotlivých knoflíků? Přikládám fotografii nástroje.

Řazení knoflíků je v pořádku, Váš nástroj má úplně standartní B-systém, to, že je v jednotlivých řadách jiný počet knoflíků než na nákresu v učebnici, nemá na řazení tónů žádný vliv - tóny se opakují po oktávách stále stejně, pořád dokola. Mění se jen oktávy. Váš nástroj má podle fotografie pěkný velký rozsah, C1 bude v prostřední řadě sedmý knoflík zprava (viděno z úhlu Vaší fotografie), o oktávu níž (prostřední řada 3. knoflík zprava) potom bude malé C. Ostatní si snadno odvodíte sami.

Dobrý den, prosím o radu. Hraji již delší dobu jako samouk na chromatiku. Stále však dochází při hraní k "překlepům", nemám jistotu úderu. Hraji již i složitější skladby, ale překlepnu se i při jednoduchých. Jak bych měl tuto "griffsicherheit" cvičit?

Co se týká přehmatů a hře bez nich, myslím, že jediným řešením je stálé opakování procvičované skladby, ovšem opakování efektivní, s důrazem na několik bodů:

- cvičit skladbu v pomalém tempu
- nepřehrávat skladbu stále jen celou od začátku do konce, ale rozdělit si ji na jednotlivé kratší úseky a ty si vždy několikrát za sebou opakovat
- soustředit se na místo, kde se přehmaty často opakují, a vycvičit si ho samostatně
- cvičit si skladbu každou rukou zvlášť
- hrát skladbu pokaždé stejným prstokladem - takový řád dodá prstům větší jistotu, prstoklad si zapište a dodržujte pokaždé stejný

Opakování je v tomto případě skutečně matkou moudrosti a při cvičení na nástroj to někdy opravdu trvá dlouho, než člověk získá jistotu.
Neztrácejte tedy trpělivost a nadšení :-)

Dobrý den, paní Bezpalcová. Mám trochu neobvyklý dotaz. Hraji celkem slušně na pianový akordeon. Před lety mně učaroval akordeon chromatický. V této době nebyla po ruce žádná škola podobná té Vaší - bohužel. Nezbývalo mně nic jiného než oprášit školu "Havlíček-Ondruš-Machalíčková" a tuto projít. Naučil jsem se tedy na chromatiku nějak (lidovky i vážnější věci, např. Annabela - R.L.Vašata apod.). Mám však jeden problém. Neumím se pohybovat po celém diskantu - hraji pouze na tři základní řady. Mohla byste mi poradit, jak ovládnout diskant celý? Je v tom nějaký "fígl"? Jinak první díl Vaší školy vlastním, líbí se mi. Škoda, že tato literatura nebyla k diposici, když jsem začínal na chromatiku já. Děkuji předem za odpověď a fandím Vám.

Dobrý den, je určitě dobře, že jste se nejprve naučil hrát bezpečně v základních třech řadách. Pomocné řady nám dávají možnost vybrat si z více různých prstokladů ten, který nám bude nejlépe vyhovovat, a také umožňují používat stejné prstokladové postupy nebo stejné hmaty v různých tóninách. Takže můžete třeba začít tím, že zkusíte hrát různé stupnice vždy stejným prstokladem - u pětiřadového akordeonu je to možné, stačí vždy posunout ruku ke správnému počátečnímu tónu a používat i čtvrtou a pátou řadu. Hraním v pomocných řadách a transponováním se podrobněji zabývám ve druhém dílu své učebnice. Takže tam naleznete různé rady a tipy.
Přeji hodně zdaru a ať Vám to hraje!

Dobrý den, co znamenají ve Vaší ŠKOLE HRY čísla nad a pod notovými linkami v písničkách?

Čísla u not, takzvaný prstoklad, mají docela jednoduché vysvětlení - používají se čísla od 1 do 5 a neznamenají nic jiného, než očíslování jednotlivých prstů počítáno od palce. Pro pravou i levou ruku tedy platí: palec - 1, ukazovák - 2, prostředník - 3, prsteník - 4, malíček - 5. Je to standardní očíslování prstů, jako když počítáte na prstech, a používá se stejně třeba i u klavíru, keyboardu nebo klávesového akordeonu. Uvidíte sám, že v basech se číslo 1 nikde nevyskytne - palcem se totiž v basech nehraje. Má učebnice obsahuje prstoklady pro oba nejběžnější typy nástrojů, tedy pro B-systém (kurzívou pod notovou osnovou pravé ruky) i C-systém (nad notovou osnovou pravé ruky).

Chci se zeptat, jaký rozdíl je mezi chromatikou a heligonkou. Mění obě tyto harmoniky tóny při tahu nebo tlaku měchu? Nebo se u chromatiky tón nemění?

Chromatika neboli knoflíkový akordeon funguje na stejném principu jako klávesový akordeon, pouze tóny pravé ruky jsou místo do kláves uspořádány do knoflíků. Při tahu a tlaku se tedy tón nemění. Naproti tomu heligonka má při tlaku a tahu pokaždé jiný tón. Další rozdíl je v tom, že knoflíkový akordeon obsahuje všechny půltóny (proto se mu také říká "chromatika"), zatímco heligonka obsahuje jen některé tóny, a sice tóny několika málo durových stupnic, většinou jen dvou až tří, podle toho, kolik má řad (proto se jí také říká "diatonická harmonika"). Tím jsou možnosti heligonky poměrně omezené - pro některé žánry ale samozřejmě naprosto dostačující a naopak vyhovující. Na první pohled poznáte heligonku podle toho, že má v levé ruce jen velmi málo basových knoflíků - 8 nebo 12. V pravé ruce mívá nejčastěji dvě (maximálně 3) řady knoflíků.

Mám doma třířadou heligonku takže Vaši školu hry asi nepoužiju nebo se mýlím?

Bohužel, knoflíkový akordeon neboli chromatika a heligonka neboli diatonická harmonika jsou dva zcela odlišné nástroje (viz. předchozí dotaz). Takže pokud hrajete na heligonku, k výuce musíte využít jinou učebnici.

Je možné si nechat zaslat vaši učebnici i do zahraničí?

Ano, možné to je a máme radost, že se podle naší učebnice už učí i v Německu, Británii
a na Slovensku tiež :)
Velmi dobré zkušenosti máme s využitím služby PayPal, která umožňuje rychle a nenákladně zaplatit učebnici z jakéhokoliv místa na světě. Doporučená zásilka pak za vámi doputuje kamkoliv si budete přát.

Hrál jsem na klávesovou harmoniku a teď bych se chtěl naučit na knoflíkovku. Je lepší C systém nebo B systém?

V případě, že již máte zkušenosti s klávesovým akordeonem, doporučila bych Vám spíše C-systém. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že prstoklady pro C-systém se více podobají prstokladům na klávesách než u B-systému.

Jsem samouk na klávesový akordeon. Může mi v něčem pomoct i Vaše škola?

Ačkoli je má škola určena především pro knoflíkový akordeon, lze ji samozřejmě využít i při výuce na akordeon klávesový. Pro tyto potřeby doporučuji vyjít z prstokladu pro C-systém, který je ovšem nutné místy upravit.